3,4年前にあべのハルカスで西大寺展があったので、この紐が見られるかと出かけました。確かに厨子はあったのですが、その前に掛けてある豪華な錦の戸張も、釣り紐も取り外されていました。残念でした。
さてこれは、木下雅子先生の「日本組紐古技法の-研究」のカラー写真の29、34、本文pp. 142-146に出ています。木下先生はこの紐の組み方をいくつか紹介されていますが、私はその内の、2人が片手に8本ずつ(計36本)持つ方法を参考に、1人で組む方法を試みました。
2人で組む場合は、左の組手(甲)がAACC、右の組手(乙)がAGCDを組み、甲が内側のAとCを組む前に両組手が内側のクテを交換します。Gは、外側のクテをまず捻ってから外回りです。甲はAAとCCですから上下2本の紐ができ、乙が外側(右手)のクテを外回りの時(G)も内回りの時(D)もひねりますからつながり、全体で2つ折りの幅広のひもになります。
面白いのは、模様を変える方法です。四連角組では組み方を変えたのですが、ここでは、32サイクルを終えた時点で、甲がAA、乙がCDを1回行い、再び、AACCとAGCDを続けます。模様変えのAA、CDをするまでは上下2枚に分かれていた紐が、ここで上下が繋がり、模様が入れ変わります。面白いです!原理が分れば納得ですが、最初は不思議でした。原理については、秋ごろに解明する予定です。
組み方はずっと同じなので、混乱もなく、間違わないはずですが、やっぱり間違います。かなり間違えて、やり直しをしました。やり直しは基本通り、組む時の逆回しです。
ところで、西大寺展の説明によると、この厨子は鎌倉時代に作られたもので、中には、伊勢神宮の内宮と外宮を象徴する2面の白銅鏡と、胎蔵界曼荼羅と金剛界曼荼羅が納置されているそうです。この厨子は、仏教と神道の習合を表現したものなのです。日本人の宗教は複雑です。
略号A, B, C, D については、「クテ打ち手操作基本の4操作」をご覧ください。
Some years ago, an exhibition of Saidaiji temple was held at Abeno Harukasu museum. Hoping to see this braid, I went there. Indeed the portable shrines were among the exhibits, but to my regret, the gorgeous brocade covers and the braids had been removed.
This braid is shown in “Studies of archaic braiding techniques in Japan” by Masako Kinoshita on 29 and 34 of color pages and on pp. 142-146 of the main text. Kinoshita-sensei introduces some braiding methods for this braid, of which I tried to braid solo by reference to a duo method where each braider holds 8 kute on one hand.
In case of duo, the left braider braids AACC while the right braider does AGCD and they exchange innermost braids before the left braider does inner A and C. G means an Out-and-Open after twisting. The left braider repeats AA and CC resulting in two separate braids while the right braider twists the outer kute connecting the two braids. You get a twofold wide braid.
The interesting part I found was how to change patterns. With 4-layer quadruple kakugumi, we change braiding technique, but here we insert one pattern, AA for the left braider and CD for the right braider, after repeating 32 cycles. Then we continue AACC and AGCD. Until we insert the pattern changing AA and CD, the braid is separated into two parts. By inserting an extra AA and CD, the two braids are connected and the pattern changes. Amazing! We understand the reason once we know the principle, but I was intrigued at first. About the principle, I am going to clarify later this year.
That means we repeat the same braiding method all the way, inserting an extra AA and CD once in 32 cycles. Sounds easy and no chance to make mistakes, but I did make many mistakes and undid each time anyway. When I undid, I faithfully followed my rule, that is “step by step in a correct reverse order”.
According to the exhibition brochure, these portable shrines were made in the 14th century. Inside, two mirrors, each symbolizing the Inner Sanctuary and Outer Sanctuary of the Grand Shrine of Ise, are enshrined together with two mandalas of Buddhism. The portable shrines represent the syncretism of Shinto and Buddhism. The religion of Japanese people is complicated indeed.
For the abbreviations A, B, C, D, please refer to "Kuteuchi Basic 4 Movements" .
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